Sunday, July 2, 2017

CAKAP SALAH TAK CAKAP PUN SALAH

TADI semasa saya tunggu ‘turn’ nak buka balutan ‘operation’ kecil yang saya lalui baru-baru ini, saya berbual dengan seorang peniaga kecil di Padang Serai. 

Dia  membawa anaknya  ‘dressing’ luka akibat kemalangan jalan raya. Dia mengeluh lani hidup memang susah... berniaga nak dapat untung RM50.00 untuk  belanja ‘basic’ rumahtangga pun susah nak dapat. Bila awal bulan kita nak kena cari nak bayar bil letrik dan air dan nasib baik saya tinggal rumah kampung tak kena bayar sewa  atau hutang.


Belanja ‘basic’ yang dia maksudkan ialah belanja pasar, duit sekolah anak, ikan, sayur, duit minyak kenderaan  dan lain2 keperluan yang tidak boleh  elak.  Dia kata lagi cuba tengok di hospital ini, dulu-dulu  jarang kita nampak orang cina datang mendapat rawatan tapi sekarang agak ramai. 

Oleh kerana kekurangan pendapatan mereka memilih perkhidmatan yang paling murah untuk mendapatkan rawatan. Saya mengakui apa yang dia kata, saya berkata kepada dia, saya sendiri hari-hari  belanja pasar makan yang biasa-biasa  pun terpaksa berbelanja RM20.00 hingga RM30.00. Saya pun hampir penat dan lemas waktu ini, saya kata.


Dia berkata lagi walaupun kita sayang UMNO tapi kita tidak ada pilihan, kita  kena korban UMNO dalam pilihanraya kali ini... kita mesti tumbangkan UMNO. Saya bertanya kenapa dah sayang nak tumbangkan UMNO.  Dia berkata,  dia akui UMNO tidak salah dan UMNO  melalui pemimpin yang terdahulu memang telah menaburkan banyak jasanya kepada kita tetapi pemimpin UMNO hari ini tidak lagi membela kita.  Mereka hanya pentingkan kedudukan dan pangkat serta perut mereka sahaja.


Saya kata,  kalau dah kata macam tu kita tukar pemimpin yang pentingkan kedudukan, pangkat dan perut mereka itu. Dia kata pemimpin UMNO mana  yang berani bersuara melihatkan kepincangan pengurusan ekonomi  negara dimana kini  kita yang menanggung beban hidup. Jika ada yang bersuara pasti akan dikenakan tindakan,  jadi demi menjaga kedudukan pangkat dan perut  mereka, mereka terpaksa diam.


Kita terpaksa bekorban kali ini beri undi kepada PKR dan Bersatu, katanya bersungguh-sungguh. Saya tanya PAS bagaimana pula? Dia menjawab,  saya tidak pandai politik tetapi PAS saya lihat dah mirip kepada UMNO dan kalau kita sokong PAS bermakna kita sokong UMNO. Jika macam tu lebih baik kita terus sokong UMNO, dia menjawab.  Saya melihat kata-kata yang dihemburkan penuh kekecewaan.


Saya terpaksa  tinggalkan peniaga  itu kerana giliran saya untuk masuk tengok luka saya. Saya terfikir apa yang dikatakan itu benar belaka bebenan hidup dirasai sangat-sangat oleh rakyat di peringkat bawah.  Jadi  siapa yang akan membela peniaga kecil yang macam ni? Siapa yang akan membela hidup orang kerja kampung yang menghadapi tekanan hidup waktu ini? Siapa yang akan membela orang yang bekerja sendiri yang memang hidup dalam tekanan ini? Siapa?




http://hidupadamhawa.blogspot.my/

1 comment:

  1. TUGAS BASIC ORANG IALAH CUCI DAN MASAK.
    Orang Malaysia tak ada miskin.
    walau pun orang complain duit tak cukup, tapi masih ramai malas . mereka rela buang duit di dobi kedai. betul bodoh

    ReplyDelete